Celine Schuurmans
De zoektocht naar een geschikte baan was voor mij geen eenvoudige opgave. Daar kwam ik achter na mijn master Innovation & Entrepreneurship aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tijdens mijn master werd er vooral gefocust op innovatie. We waren veel bezig met hoe je een bedrijf kon blijven ontwikkelen en het commercialiseren van nieuwe ideeën. Het was voor een universitaire opleiding best praktisch, maar ik wist nog niet goed hoe het eraan toeging bij bedrijven. Bovendien was mijn master net als mijn bachelor International Business een erg brede opleiding, dus ik kon alle kanten op.
Geen flauw idee
Toen ik ging solliciteren, wist ik totaal niet wat ik wilde doen. Ik vond veel vacatures leuk, maar voor mijn gevoel miste ik specialisme en praktijkervaring. Tijdens mijn zoektocht kwam ik in contact met iTrainee. Ik had nog nooit nagedacht over een carrière in de IT. Toen ik me een beetje verdiepte in SAP, begreep ik dat je bij veel organisaties met die software in aanraking komt. Business en IT zijn tegenwoordig zo met elkaar verweven. Daarom leek het traineeship me een mooie start van mijn carrière.
Het selectieproces bij iTrainee verliep voor mij behoorlijk soepel. Ik deed onder andere een capaciteitentest, kreeg uitleg over het traineeship en voerde meerdere gesprekken met mensen van iTrainee. Ik had al snel een goed gevoel bij iTrainee, maar ik heb ook wel eens mijn twijfels gehad tijdens het traineeship. Bij iTrainee doen ze echt hun best om te zoeken naar een bedrijf wat bij je past. Alleen het is niet altijd mogelijk om een bedrijf te vinden dat volledig voldoet aan al je voorkeuren. Wat me goed beviel was de traineegroep waarin ik zat. Ik bouwde echt een band op met mijn mede-trainees.
Hoge werkdruk, veel geleerd
Het traject zelf was behoorlijk zwaar. We behandelden alle verschillende standaard modules van SAP en om de twee weken hadden we een toets. De werkdruk lag dus best hoog. Twee à drie dagen in de week hadden we les en konden we uitgebreid vragen stellen. De andere dagen waren voor thuisstudie. Ik vond het lang niet allemaal even interessant, maar ik heb wel heel veel kennis opgedaan in die periode. Met SAP ben je nooit uitgeleerd. En heel veel dingen die ik daar heb geleerd, pas ik nu ook nog toe in mijn dagelijkse werk.
Ik heb als trainee veel kennis opgedaan en weet beter waar mijn ambities liggen. Zelfs met mijn specialisatie kan ik nog alle kanten op.
Daarna moest ik een keuze maken voor een bepaalde richting in SAP om me te specialiseren. Ik vond sales & distribution en customer experience erg interessant. Tijdens mijn opleiding had ik altijd al oog voor sales en marketing. Hoe denkt een consument en hoe kun je daar slim op inspelen? Bij mijn kennismakingsgesprek met mijn opdrachtgever myBrand gaven zij aan dat er een kans was dat ik me kon verdiepen in customer experience. Daar wilden ze namelijk op termijn mee beginnen. Maar in eerste instantie moest ik me in iets anders specialiseren. Ik heb toen voor de module Sales & Distribution gekozen. Daarnaast klikte het goed met myBrand, dus ben ik daar aan de slag gegaan.
Ben je benieuwd wat ons SAP-traineeship inhoudt? Ontdek in het trainingsprogramma wat je te wachten staat – van het eerste contact tot een vaste baan.
Kennis in de praktijk toepassen
Ik begon bij myBrand als Junior SAP Consultant op het moment dat corona uitbrak in Nederland. Dat was wel raar. Ik heb tot nu toe bijna alleen nog maar vanuit huis gewerkt. In mijn rol ben ik vooral bezig met twee taken: de servicedesk en beheer. Bij de servicedesk ben ik het eerste contact voor klanten bij problemen. Ik houd het ticketsysteem in de gaten, waar alle vragen van klanten binnenkomen. Ik kijk wat er aan de hand is en verwijs de tickets vervolgens naar de juiste afdeling of persoon.
In mijn andere rol ben ik juist de persoon die de tickets krijgt toegewezen als er zich problemen voordoen. Ik analyseer wat er misgaat, heb contact met de klant, zoek in SAP waar het probleem vandaan komt en hoe we het kunnen oplossen. Dat is een goede leerschool, want ik moet soms echt behoorlijk diep in de materie duiken om een oplossing te vinden. Mijn kennis moet ik dus echt in de praktijk toepassen. Daar krijg ik gelukkig ook echt de tijd voor. En als ik er niet uitkom, dan staat er altijd een senior consultant klaar om mij te helpen. Ik heb soms wel vijf tot tien tickets tegelijkertijd lopen. Want soms moet ik wachten op de reactie van een klant en ga ik alvast verder met het volgende verzoek.
Nieuw product in de markt zetten
Ik ben momenteel ook betrokken bij een project om een nieuw product van SAP Customer Experience in de markt te zetten binnen myBrand. We moeten onder andere bepalen hoe we het product in de markt zetten, hoe we de salespitch neerzetten, welke kennis we nodig hebben en welke klanten mogelijk interesse hebben. Dat is wel erg leuk om te doen! Zo kom ik al een beetje in aanraking met SAP CX. Het bevalt ook goed bij myBrand. In de toekomst zou ik graag nog meer aan projecten willen werken en me echt bezighouden met de voorbereiding, het ontwikkelen en implementatie van oplossingen bij klanten. Dus iets meer naar de kant van de business toe.
Ik heb als trainee veel kennis opgedaan en weet beter waar mijn ambities liggen. Zelfs met mijn specialisatie kan ik straks nog verschillende kanten op. Bij myBrand ben ik goed terechtgekomen. Mijn collega’s nemen me voortdurend mee en betrekken me online zo veel mogelijk. Ik ben blij dat ik hier mijn carrière kan starten.